Τι να κάνετε όταν τα σχέδια καταρρέουν

00sl-ok-to-be-ok-superJumbo
0

Τι να κάνετε όταν τα σχέδια σας καταρρέουν

 

Της Cindy Lamothe

 

Πώς κάνετε σχέδια όταν είναι αδύνατο να κάνετε σχέδια;

Το έδαφος κάτω από τα πόδια μας αλλάζει συνεχώς. Ο προγραμματισμός για οτιδήποτε περισσότερο από μια εβδομάδα μπορεί να μοιάζει μάταιος – σχεδόν ανόητος –
αφού κανείς δεν ξέρει τι θα φέρει η επόμενη εβδομάδα, πολύ λιγότερο ο επόμενος μήνας. Η αύξηση των περιπτώσεων κορωναϊού στην περιοχή σας; Καινούργιο lockdown; Φυσικές καταστροφές;  Και οι ανησυχίες για την υγεία και την οικονομική ευημερία κάνουν τα πράγματα ακόμη χειρότερα.

«Οι ερωτήσεις είναι ατελείωτες. Και οι απαντήσεις αλλάζουν πάντα », δήλωσε ο Nick Tasler, ένας οργανωτικός ψυχολόγος και ο συγγραφέας του
“Ricochet: What To Do When Change Happens To You.”

«Μια μέρα η οικονομία ανοίγει. Μια εβδομάδα αργότερα κλείνει ξανά. “Και όλα αυτά αλλάζουν όχι μόνο μέρα με τη μέρα, αλλά από χώρα σε χώρα, από πολιτεία σε πολιτεία.” είπε ο κ. Tasler. Είναι αρκετό για να εκνευριστεί ο οποιοδήποτε.
Η γνώση του τρόπου αντίδρασης όταν αποτυγχάνουν τα σχέδιά μας, σύμφωνα με ειδικούς, είναι απαραίτητη για την επαναρύθμιση. Ευτυχώς, υπάρχουν στρατηγικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε που μπορούν να μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουμε όταν η ζωή μοιάζει με μια ατελείωτη ροή καμπυλών.

Ξεπεράστε τα διανοητικά εμπόδια

Κατά τη διάρκεια μιας οπισθοδρόμησης, είναι εύκολο να κολλήσετε σε αισθήματα πανικού και απογοήτευσης.
Ένα από τα πιο ψυχολογικά βαρετά πράγματα για πολλούς από εμάς αυτή τη στιγμή, είπε ο κ. Tasler, είναι η ριζοσπαστική αναταραχή στις καθημερινές μας συνήθειες.

«Πολλοί από εμάς είχαμε ήδη λάβει προ-αποφάσεις που καθορίζουν πώς περνάμε την πλειοψηφία των ημερών – τι ώρα ξυπνάμε, πως να ντυθούμε για τη δουλειά,
τι ώρα πηγαίνουμε στη δουλειά, που θα φάμε μεσημεριανό κ.λπ.», εξήγησε. «Τώρα, ξαφνικά, όλες αυτές οι προ-αποφάσεις έπρεπε να αλλάξουν».

Αλλά το κλειδί για την ψυχική ευκινησία και να μην πέσουμε σε άγχος, είπε ο κ. Tasler, είναι να θυμόμαστε ότι είναι εντάξει να “αλλάζουμε τα γρανάζια”.
Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτή η αλλαγή νοοτροπίας είναι να χρησιμοποιήσετε μια τεχνική που ονομάζεται “πρόσκαιρη απόσταση”,
που είναι σαν να έχετε πρόσβαση στη δική σας προσωπική μηχανή διανοητικού χρόνου, όπου μπορείτε να ξεπεράσετε το εδώ-και-τώρα και να οπτικοποιήσετε το μέλλον.
Ο κ. Tasler προτείνει να κλείσετε τα μάτια σας και να αναρωτηθείτε: «Σε 10 χρόνια από τώρα, πώς θα εξιστορώ ότι ανταποκρίθηκα σε αυτήν την κρίση;»

Η Dr. Roxane Cohen Silver, καθηγητής ψυχολογικών επιστημών, ιατρικής και δημόσιας υγείας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Irvine,
συμφώνησε ότι η εστίαση στο μέλλον παρά στο παρελθόν είναι αυτό που τελικά μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε δύσκολες εμπειρίες.

«Πολλοί άνθρωποι σε όλη τη ζωή τους αντιμετωπίζουν αντιξοότητες που δεν πηγαίνουν όπως θα ήθελαν ή είναι απροσδόκητες», είπε.
«Και όταν οι άνθρωποι ανταποκρίνονται επιτυχώς σε αυτές τις νέες δυσκολίες στη ζωή, είναι πιθανό να μάθουν πράγματα για τον εαυτό τους που δεν είχαν συνειδητοποιήσει».

Αυτό δεν πρόκειται να μειώσει τα πραγματικά αληθινά αισθήματα απογοήτευσης και αγωνίας που βιώνουμε όλοι μετά από μια αναστάτωση
– ειδικά όταν έχουμε επενδύσει συναισθηματικούς και οικονομικούς πόρους.
Αλλά αν μπορούμε να προσεγγίσουμε τα αποτυχημένα σχέδιά μας με την αίσθηση της ανθεκτικότητάς μας, είμαστε σε καλύτερη θέση να ξεπεράσουμε αυτές τις προκλήσεις.

Τι να κάνετε όταν τα σχέδια καταρρέουν

Μην υποτιμάτε την ικανότητά σας να προσαρμόζεστε

Όσοι από εμάς είμαστε συχνοί προγραμματιστές, συχνά κολλάμε στο να αποκαταστήσουμε τις απώλειές μας,
αντί να εμπιστευόμαστε την ικανότητά μας να βρούμε νέες λύσεις.
Όμως, το να λειτουργούμε από ένα μέρος φόβου δεν μας επιτρέπει να αξιοποιήσουμε τις πλήρεις γνωστικές μας ικανότητες,
δήλωσε η Margie Warrell, ειδικός ηγεσίας και συγγραφέας του “You’ve Got This!: The Life-Changing Power of Trusting Yourself.”
Αυτός ο τρόπος σκέψης «υπονομεύει επίσης την ποιότητα της λήψης αποφάσεών μας, καταστέλλει τη δημιουργικότητά μας
και βλάπτει την ικανότητά μας να κάνουμε τις πιο εποικοδομητικές ενέργειες που έχουμε μέσα μας», πρόσθεσε.

Αν, για παράδειγμα, προσκαλούμαστε στα ακυρωμένα σχέδια, τότε δεν αφήνουμε χώρο για νέες πιθανότητες να ξεδιπλωθούν.
«Αυτή τη στιγμή, οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τεράστια αβεβαιότητα, αλλά η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν είχαμε και κάποια συγκεκριμένη βεβαιότητα», είπε η κα Warrell.
«Νομίζαμε ότι είχαμε. Αυτή ήταν μια ψευδαίσθηση. “

Όταν κάτι αλλάζει, το μυαλό μας “μπαίνει σε μάχη” με αυτήν την αλλαγή, επειδή αναζητούμε άνεση και σιγουριά, είπε,
προσθέτοντας ότι μπορούμε να παρακάμψουμε αυτήν την ώθηση
«εμπιστευόμενοι στην έμφυτη ικανότητά μας να χειριστούμε την αλλαγή και να προσαρμοστούμε σε νέες καταστάσεις ”
Αντί να κολλάει σε ένα ατέρμονο κύκλο σκέψεων για το τι θα μπορούσε να είναι, η κα Warrell συνιστά να παρατηρούμε τι συμβαίνει γύρω μας μέσω ενός μεγαλύτερου φακού.
«Ήταν πραγματικά ρεαλιστικό τα σχέδιά σας να είχαν γίνει όπως ακριβώς τα θέλατε;» είπε.
«Έμαθα ότι αυτό που δεν μπορούμε να ελέγξουμε είναι για να μας διδάξει πως πρέπει να αφήσουμε την προσκόλλησή μας στο πώς πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι τα πράγματα».

Συμπέρασμα: Ένα μεγάλο μέρος της επέκτασης της ψυχικής ευελιξίας μας έγκειται στο να αποδεχθούμε ότι αυτό που νομίζαμε ότι ξέραμε ήταν άγνωστο εξαρχής.
«Μόλις αποφασίσουμε να αποδεχτούμε αυτήν την πραγματικότητα – τρομακτική όπως φαίνεται – οι περισσότεροι θεωρούν ότι είναι πραγματικά απελευθερωτικό»,
είπε ο κ. Tasler. «Η αποδοχή της πραγματικότητας αυτού που δεν μπορούμε να ελέγξουμε ελευθερώνει το μυαλό μας για να διερευνήσουμε τις δυνατότητες αυτού που μπορούμε να ελέγξουμε».

Αναλάβετε δράση, ανεξάρτητα από το πόσο μικρή

Όταν αντιμετωπίζουμε απροσδόκητες αλλαγές, η λήψη άμεσων μέτρων για τη βελτίωση της κατάστασής μας μπορεί να μας βοηθήσει να αλλάξουμε ταχύτητα.
«Το κλειδί είναι να ξεκινήσουμε με κάτι σχεδόν ανόητα μικρό», είπε ο κ. Tasler. “Διαλέξτε κάτι που είναι τόσο εύκολο και τόσο σίγουρο για να επιτευχθεί που είναι σχεδόν κωμικό.”

Μια στρατηγική που προτείνει είναι να προσεγγίσετε τον προγραμματισμό σας όπως θα έκανε ένας επιστήμονας: πραγματοποιώντας μικρά πειράματα.
Για παράδειγμα: “Εάν το σχέδιό σας αποτελείται μόνο από ψώνια στο διαδίκτυο από ένα συγκεκριμένο κατάστημα αυτόν τον μήνα,
αλλά διαπιστώνετε ότι υπάρχουν πράγματα που χρειάζεστε σε ένα άλλο κατάστημα,
τότε κερδίσατε επειδή ακυρώσατε την υπόθεση που υποδηλώνει ότι χρειάζεστε μόνο ένα κατάστημα,»
Είπε, προσθέτοντας ότι μπορείτε να εφαρμόσετε αυτήν την αρχή σε άλλους τομείς της ζωής σας, όπως η εργασία και η άσκηση.

Η ιδέα δεν είναι ότι καμία από αυτές τις μικρές πράξεις θα λύσει το πρόβλημά σας, “αλλά θα ξεκινήσουν την “ψυχολογική χιονοστιβάδα” στο μυαλό σας,
αποκαθιστώντας σταθερά την αίσθηση της ελευθερίας σας και αναζωπυρώνοντας αυτήν την πεποίθηση ότι αυτό που κάνετε έχει σημασία”, είπε ο κ. Tasler.

Πρόσθεσε: «Σε σύντομο χρονικό διάστημα η ψυχική σας κατάσταση αλλάζει και είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε τις μεγαλύτερες, πιο σημαντικές προκλήσεις».
Ενώ μπορεί να αισθάνεστε ότι οι επιλογές μας είναι περιορισμένες,
μπορούμε ακόμα να αισθανθούμε πιο άνετα κάνοντας το επόμενο βήμα και προσαρμόζοντας εάν χρειαστεί.
«Μην περιμένετε μέχρι να είστε σίγουροι τι ισχύει για το μέλλον έως ότου κάνετε ένα νέο σχέδιο», προέτρεψε η κα. Warrell.

«Είναι σημαντικό να είμαστε αποφασιστικοί εν μέσω της αβεβαιότητας, της ασάφειας και της αστάθειας αυτής της εποχής», είπε.
“Λοιπόν, κάντε το σχέδιό σας και αναλάβετε δράση, αλλά στη συνέχεια να είστε αρκετά γενναίοι για να αλλάξετε γρήγορα πορεία
καθώς η κατάσταση μπορεί να αλλάξει από αυτό που είχατε προγραμματίσει.”

Τι να κάνετε όταν τα σχέδια καταρρέουν

Ανανεώστε την κατάστασή σας

Πολλοί από εμάς θέσαμε σχέδια και κάναμε υποθέσεις στις αρχές του έτους και απογοητευθήκαμε όταν η πλειονότητα αυτών των σχεδίων διαλύθηκαν.
Αλλά σύμφωνα με τους ειδικούς, η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε αυτές τις εμπειρίες μπορεί να μας βοηθήσει να επικεντρωθούμε στην προσωπική μας ανάπτυξη.

«Αναμορφώνοντας μια απροσδόκητη αλλαγή μπορώ να μάθω από αυτό και ελπίζω ότι το μέλλον μου θα είναι καλύτερο»,
δήλωσε ο Benjamin Hardy, Ph.D., οργανωτικός ψυχολόγος και ο συγγραφέας του “Personality Isn’t Permanent: Break Free from Self-Limiting Beliefs and Rewrite Your Story.”
Μας βοηθά επίσης να γνωρίζουμε ότι αυτό συμβαίνει σε κάθε άτομο στον κόσμο.

Για τον Charlie Gilkey, έναν προπονητή παραγωγικότητας και τον συγγραφέα του «Start Finishing: How to Go From Idea to Done»,
«Η τύχη που έχουμε όλοι τώρα είναι ότι τα χρονοδιαγράμματα όλων είναι χαλασμένα.»
«Αυτή είναι η καλύτερη στιγμή για να ασκήσουμε προληπτική επικοινωνία, να εξασκήσουμε την ενημέρωση των σχεδίων μας και να έχουμε μια ευέλικτη νοοτροπία», είπε.

Μια άλλη στρατηγική για να αντιμετωπίσουμε τη συνεχή αλλαγή της ζωής μας είναι να αγκαλιάσουμε την ψυχολογική έννοια της σκληρότητας,  ή αλλιώς «μετασχηματιστική αντιμετώπιση», η οποία μας διδάσκει να αντιλαμβανόμαστε τα αγχωτικά γεγονότα της ζωής λιγότερο ως απειλές και περισσότερο ως ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη.

Επιλέγοντας το θάρρος πάνω από την αίσθηση της αδυναμίας μας είναι αυτό που τελικά μάς βοηθά να αντιμετωπίσουμε τις ξαφνικές αλλαγές
και μάς επιτρέπει να καλλιεργήσουμε περισσότερη εν συναίσθηση και νόημα.

«Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία για τον πόνο και την ταλαιπωρία αυτής της ταραχώδους εποχής, είναι σημαντικό να είμαστε σκόπιμοι να εξετάσουμε τρόπους που μπορούμε να το μετατρέψουμε σε ισχυρό καταλύτη για μετασχηματιστικές αλλαγές», δήλωσε η κ. Warrell. Και ανεξάρτητα από την κατάστασή μας, είπε ο κ. Tasler, μπορούμε πάντα να σταματήσουμε και να αναρωτηθούμε:
«Θέλω να πω την ιστορία του φόβου μου; Ή θέλω να πω την ιστορία της δύναμης του χαρακτήρα μου; Και τι σημαίνει αυτό για το πώς περνάω σήμερα; ”
Ο κ. Tasler πρόσθεσε ότι υπενθυμίζοντας τα μαθήματα που έχουμε μάθει από προηγούμενες κακές τύχες μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε ό,τι κι αν είναι οι καμπύλες στο μέλλον.
«Θα θυμόμαστε ότι ο τρόπος με τον οποίο νικήσαμε και μεγαλώσαμε και γίναμε ισχυρότεροι τις προηγούμενες περιόδους δεν ήταν να έχουμε ένα τέλεια σενάριο σχέδιο με τέλεια γνώση του μέλλοντος», είπε, «αλλά αντλώντας μία απόφαση κάθε φορά.»

Τι να κάνετε όταν τα σχέδια καταρρέουν

Πηγή: nytimes.com

ergasia.gr